Grupa Badawcza Nowych Technologii w Motoryzacji
Grupa Badawcza Nowych Technologii w Motoryzacji to interdyscyplinarny zespół, zdolny do podejmowania złożonych i nietypowych wyzwań technicznych oraz realizowania projektów badawczo-rozwojowych z pogranicza m.in. konstrukcji, elektrotechniki, napędów, sztucznej inteligencji oraz oprogramowania pojazdów. W ramach Grupy działają 3 sekcje:
- Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych,
- Konstrukcji i Analiz Numerycznych,
- Pojazdów Autonomicznych.
Sekcja Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
prowadzi prace badawcze oraz inżynierskie w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i szeroko pojętej mechatroniki samochodowej. W ramach działalności usługowej i podczas realizacji projektów badawczych Sekcja realizuje prace w zakresie:
- zaawansowanych obliczeń trakcyjnych, energetycznych oraz projektowania układów napędowych dla pojazdów samochodowych,
- projektowania instalacji elektrycznych z uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa elektrycznego,
- programowania komputerów pokładowych i rozwoju sieci teleinformatycznych w pojazdach elektrycznych,
- badania źródeł energii (ogniw, superkondesatorów),
- doświadczalnej weryfikacji napędów elektrycznych pojazdów elektrycznych na hamowni podwoziowej oraz silnikowej (pomiary parametrów mechanicznych i elektrycznych),
- rozwoju elektronicznie sterowanych układów kierowniczych steer-by-wire oraz systemów brake-by-wire i hamowania odzyskowego,
- opracowywania stanowisk badawczych wraz z oprogramowaniem,
- badania systemów zarządzania bateriami (BMS) z wykorzystaniem metody Hardware-in-the-loop.

Sekcja Konstrukcji i Analiz Numerycznych
świadczy kompleksowe usługi inżynierskie w zakresie projektowania oraz obliczeń numerycznych. Zakres badawczy Sekcji to:
- modelowanie 3D CAD pojazdów samochodowych, maszyn roboczych, części i podzespołów oraz elementów o złożonych powierzchniach,
- tworzenie specjalistycznych konstrukcji oraz stanowisk badawczych i ich fragmentów,
- modernizacja istniejących pojazdów samochodowych i przyczep (naczep) ze szczególnym uwzględnieniem ich adaptacji do zastosowań specjalnych,
- analizy MES z zakresu: kinematyki, statyki, dynamiki, termodynamiki, wymiany ciepła, analizy modalnej, zderzeń, analizy zmęczeniowej, konstrukcji kompozytowych, optymalizacji konstrukcji i itp.,
- tworzenie symulacji pojedynczych komponentów,
jak również całych konstrukcji wykorzystując najbardziej zaawansowane pakiety do symulacji MES, takich jak: MSC.Patran, MSC.Nastran, MSC.Dytran, LS-Dyna, Altair HyperWorks (m.in. OptiStruct, Radioss), - wydruki 3D w technologiach FDM, SLS i SLA, wykonywanie prototypów.

Sekcja Pojazdów Autonomicznych
realizuje prace rozwojowe w zakresie:
- zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (ADAS), m.in.:
- zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (AEB),
- systemów ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS),
- asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA),
- tempomatu adaptacyjnego (ACC),
- automatyzacji procesów jezdnych,
- kierowania w sytuacjach krytycznych,
- monitorowania otoczenia,
- symulacji ruchu pojazdów autonomicznych,
- integracji oraz oprogramowania komponentów pojazdów autonomicznych,
- analizy obrazu,
- sztucznej inteligencji (AI),
- lokalizacji pojazdu i mapowania otoczenia (SLAM),
- wykrywania oraz identyfikacji obiektów,
- fuzji sensorycznej,
- systemów X-by-wire,
- implementacji systemów autonomii w pojeździe.
