Projekty
Tytuł projektu: „Centrum Elektromobilności i Automatyzacji Transportu”
Finansowane: ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Inwestycja A2.4.1 Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego, Schemat B: Infrastruktura badawcza – przedsięwzięcia realizowane przez Sieć Badawczą Łukasiewicz na podstawie umowy nr KPOD.01.18-IW.03-0014/23 z dn. 28.08.2024 r.
Wartość projektu: 36 361 801,89 zł
Wydatki kwalifikowane: 29 562 440,56 zł
Dofinansowanie: 24 709 795,24 zł
Opis: Głównym celem projektu jest rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej, umożliwiającej realizację prac oraz projektów B+R w trzech kluczowych obszarach działalności Instytutu:
- elektromobilność,
- automatyzacja i autonomizacja środków transportowych,
- bezpieczeństwo w transporcie.
Projekt obejmuje również komponent szkoleniowy ukierunkowany na rozwój kompetencji personelu badawczego w zakresie zarządzania infrastrukturą badawczą oraz transferu technologii.
Efektem realizacji projektu będzie powstanie zaawansowanego Centrum Elektromobilności i Automatyzacji Transportu, które wzmocni potencjał badawczy Instytutu i Sieci Badawczej Łukasiewicz a tym samym przyczyni się do wzrostu efektywności wsparcia gospodarki w obszarze rozwoju i testowania nowych technologii motoryzacyjnych.
Okres realizacji: 2025
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łuksiewicz
Tytuł projektu: „Transport Autonomiczny”
Akronim: (PB)_TA
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Partnerzy:
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP
Opis: Projekt ma na celu rozwój technologii w obszarze autonomicznego transportu, co pozwoli usprawnić kwestie wydajności, efektywności oraz sprawności systemów autonomicznej jazdy. Zaplanowano realizację 5 zadań podzielonych na projekty Proof of Concept, których efektem będzie:
- system autonomii dla platform kołowych w środowisku zewnętrznym,
- system ładowania indukcyjnego dla intralogistycznych platform autonomicznych,
- demonstrator systemu anty oblodzeniowego dla autonomicznego lotnictwa bezzałogowego,
- platforma z systemem autonomii NFN,
- system autonomii dla pojazdów szynowych.
Całkowita wartość dofinansowania: 3 590 977,50 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 776 250,00 PLN
Okres realizacji: 2024
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu
Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa II”
Tytuł projektu: „Badania układu percepcji pojazdów autonomicznych w aspekcie BRD na skrzyżowaniu dróg”
Nr projektu: NdS-II/SN/0352/2024/01
Akronim: NdS
Kwota dofinansowania: 1 000 000,00 zł
Całkowita wartość projektu:1 000 000,00 zł
Okres realizacji: 12.04.2024-12.10.2025
Cel: Zmapowanie dróg publicznych w obrębie skrzyżowań na terenie miasta Warszawy, przeprowadzenie badań nad skutecznością i dokładnością detekcji przeszkody przez układy percepcji pojazdów autonomicznych oraz zrealizowanie badań społecznych dotyczących akceptacji rozwijanej technologii AV w Polsce
Zadanie dofinansowane ze środków
Budżetu Państwa
Dotacja na inwestycje związane z działalnością naukową na inwestycje budowlane
W dniu 27 lipca 2023 r. pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Edukacji i Nauki oraz Sieć badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji została zawarta umowa nr 7440/IB/SN/2023 dotycząca dotacji celowej na realizację inwestycji związanej z działalnością naukową na inwestycję budowlaną.
Tytuł: „Modernizacja dachów budynków laboratoryjnych”
Opis: modernizacja dachów Instytutu jest niezbędna dla zapewnienia właściwych warunków środowiskowych w laboratoriach wyposażonych w latach 2021-2023
w nowoczesną aparaturę zakupioną w ramach projektu Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa mazowieckiego.
Wartość inwestycji: 4 204 563,92 PLN
Wartość dofinansowania z budżetu państwa: 3 237 514,22 PLN
Okres realizacji: 2023 – 2024
Zadanie dofinansowane ze środków
Budżetu Państwa
Dotacja na inwestycje związane z działalnością naukową na inwestycje budowlane
W dniu 25 lipca 2023 r. pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Edukacji i Nauki oraz Sieć badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji została zawarta umowa nr 7440/IB/SN/2023 dotycząca dotacji celowej na realizację inwestycji związanej z działalnością naukową na inwestycję budowlaną.
Tytuł projektu: ”Instalacje techniczne niezbędne do zabezpieczenia działalności Instytutu”
Opis: Stan sieci wodociągowej, co, cw, ppoż i wentylacji Instytutu nie zapewnia właściwych warunków do realizacji prac badawczych w laboratoriach. Instalacje nie odpowiadają wymaganiom określonym w obowiązujących współcześnie normach. Modernizacja instalacji technicznych Instytutu ma na celu zapewnienie właściwych warunków otoczenia i zasilania aparatury niezbędnych do realizacji prac badawczych.
Wartość inwestycji: 6 439 794,00 PLN
Wartość dofinansowania z budżetu państwa: 4 958 641,38 PLN
Okres realizacji: 2023 – 2024
Zadanie dofinansowane ze środków
Budżetu Państwa
Tytuł projektu: „Zestaw aparatury i urządzeń do badania bezpieczeństwa pojazdów i infrastruktury drogowej”
Numer decyzji: 28/566390/SPUB/SN/2023
Akronim: SPUB BLB
Wartość projektu: 1 889 768,48 PLN
Wysokość dotacji podmiotowej: 1 680 454,73 PLN
Okres realizacji: 11.07.2023 - 31.12.2025
Opis: Zestaw aparatury i urządzeń do badania bezpieczeństwa pojazdów i infrastruktury drogowej umożliwia realizacje prac badawczych w zakresie:
- bezpieczeństwa biernego pojazdów i innych urządzeń, sprawdzając wpływ konstrukcji na bezpieczeństwo osób znajdujących się w środku pojazdu,
- bezpieczeństwa innych uczestników ruchu drogowego np. rozwiązania zabezpieczające pieszych, rowerzystów.
- realizowania prób dynamicznych, zderzeniowych i niszczących z możliwością symulacji procesów dynamicznych (zderzeń) obiektów o masie do 5000 kg, z rejestracją obiektu z 6 stron jednocześnie przy użyciu kamer do zdjęć szybkich pozwalających śledzić zachodzące zjawiska i rejestrować je z szybkością ponad 1000 klatek/sekundę,
- realizowania rzeczywistego zderzenia pojazdów z przeszkodami tj. słupy oświetleniowe, konstrukcje wsporcze, bariery drogowe, unieruchomione pojazdy, celem oceny bezpieczeństwa konstrukcji drogowych w kontrolowanych warunkach.
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Nowoczesny układ napędowy do pojazdów osobowych współpracujący z ładowarką pokładową”
Akronim: (PB)_iPOWER
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Krakowski Instytut Technologiczny
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny
Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
Opis: Celem projektu jest zastąpienie importowanych podzespołów obwodu głównego w montowanych w Polsce samochodach osobowych o napędzie elektrycznym przez kompletny napęd elektryczny opracowany i produkowany w Polsce, przeznaczony dla EV.
Całkowita wartość dofinansowania: 3 873 937,50 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 897 500,00 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2024
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Bezpieczny zbiornik na wodór gazowy dedykowany do pojazdów”
Akronim: (PB)_MAWO
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Techniki Innowacyjnych EMAG
Opis: Projekt ma na celu opracowanie zbiornika typu IV na sprężony wodór do zastosowań w pojazdach. W ramach prac zdefiniowane zostaną wymagania techniczne i formalne dla zbiornika. Formalne wymagania homologacyjne będą podstawą do zdefiniowania zakresu badań zbiornika. Następnie zostaną wybrane i przebadane materiały do wytworzenia rdzenia oraz kompozytowego oplotu. W kolejnym kroku prac zostanie wykonany projekt koncepcyjny oraz wstępny zbiornika i szczegółowy model obliczeniowy MES. Następnie opracowane zostaną technologie wytwarzania rdzenia zbiornika i kompozytowego oplotu.
Całkowita wartość dofinansowania: 5 378 753,38 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 347 653,35 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2024
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Rozwój kompetencji technicznych w celu zapewnienia realizacji prac badawczo-rozwojowych oraz badań na potrzeby potwierdzenia zgodności magazynów energii pojazdów elektrycznych z wymaganiami”
Akronim: LEV
Typ projektu: INWESTYCYJNY
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Celem projektu jest rozbudowa możliwości badawczych instytutu w celu prowadzenia badań inżynierskich oraz na potrzeby procesu homologacji baterii.
Dofinansowanie: 9 920 000,00 PLN
Całkowita wartość: 16 000 000,00 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2025
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Opracowanie technologii wytwarzania nowego antybakteryjnego filtra kabinowego/klimatyzacyjnego do pojazdów samochodowych”
Akronim: (PB)_Antibact-filtr
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny
Partner: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Projekt ma na celu wytworzenie prototypu antybakteryjnego filtra kabinowego/klimatyzacyjnego przeznaczonego do aut osobowych, ciężarowych i transportowych. Panel materiału filtracyjnego zostanie wytworzony poprzez natrysk nanocząstek z roztworu. W ramach prac postawiono 3 podcele: 1. Dobór składnika bakterio- i grzybobójczego na materiał filtracyjny; 2. Efektywne osadzenie czynnika bakterio- i grzybobójczego; 3. Spełnienie wymagań dla materiałów filtracyjnych.
Całkowita wartość projektu: 1 409 529,84 PLN
Całkowita wartość dofinansowania: 1 141 719,17 PLN
Wartość projektu dla Łukasiewicz – PIMOT: 133 750,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 108 337,50 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2024
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020
Tytuł projektu: „Opracowanie technologii wyciskania kształtowników z ultra-wytrzymałych stopów AlMgSi(Cu)”
Akronim: EXALCO
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych
Partnerzy: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Albatros Aluminium Sp. z o.o.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Spawalnictwa
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Celem projektu jest zaprojektowanie składów chemicznych wlewków ze stopów AlMgSi(Cu) w powiązaniu z innowacyjnymi rozwiązaniami konstrukcyjno-technologicznymi procesu wyciskania opartymi na nisko-temperaturowej obróbce cieplno-plastycznej na wybiegu prasy i starzeniu ciągłym w kontrolowanym polu temperatury. Stopy AlMgSi(Cu) dla segmentu automotive są stosowane głównie w technologiach walcowania, natomiast ich aplikacja do procesu przemysłowego wyciskania z obróbką cieplno-plastyczną jest nowością w skali kraju i świata.
Całkowity koszt realizacji projektu: 17 068 748,82 zł
Dofinansowanie: 12 483 402,94 zł
Dofinansowanie Łukasiewicz-PIMOT: 1 326 415,00 zł
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Strategiczny program badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” – TECHMATSTRATEG III
Tytuł projektu: „Innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach dostawczych eVan”
Koordynator: Onyx Alfa Sp. z o.o.
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Celem projektu jest opracowanie systemu wymiany baterii oraz zintegrowanej z nim kompozytowej ramy nośnej dedykowanych do elektrycznych pojazdów dostawczych kategorii N1 przeznaczonych pod zabudowę funkcjonalną. Zakładanym rezultatem realizacji projektu jest osiągniecie przewagi konkurencyjnej nad dostępnymi na rynku rozwiązaniami, niewyposażonymi w wymienne baterie, bazującymi na cięższych stalowych ramach nośnych. Zintegrowany z kompozytową ramą nośną system wymiany baterii ma przyczynić się do
zwiększenia dziennych możliwości roboczych pojazdu poprzez znaczne zwiększenie jego zasięgu. Opisany powyżej cel projektu zostanie osiągnięty poprzez współpracę Onyx Alfa Sp. z o.o. jako Lidera konsorcjum i Sieci Badawczej Łukasiewicz - Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w roli konsorcjanta.
Całkowita wartość dofinansowania: 7 069 486,88 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 2 496 674,38 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2024
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Poddziałania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.
Projekt zrealizowany w ramach programu badań naukowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa pn. ,,Przyszłościowe technologie dla obronności – Konkurs Młodych Naukowców’’
Konkurs nr 2/P/2017 ,,Młodzi Naukowcy 2017’’
Projekt zrealizowany w Konsorcjum:
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (Lider)
Born Elecric sp. z o.o.
Opis projektu: Platforma Autonomiczna Wsparcia Operacyjnego (PAWO) jest elektrycznym pojazdem terenowym zdolnym do poruszania się autonomicznie. W trybie jazdy autonomicznej, poprzez dedykowaną aplikację, operator definiuje punkt docelowy, do którego platforma ma się udać. Trasa jest wyznaczana przez algorytm autonomii i modyfikowana na bieżąco, w zależności od wykrytych przeszkód. Platforma zatrzymuje się po osiągnięciu celu. Dodatkowo, dzięki zamontowanym czujnikom, pozwala na dokładną obserwację i analizę okolicznego terenu.
Całkowita wartość dofinansowania: 3 950 000,00 PLN
Okres realizacji: wrzesień 2018 – luty 2020
Tytuł projektu: Innowacyjny system wspierający ocenę ryzyka ubiezpieczeń komunikacyjnych dedykowany dla UBI (Usage Based Insurence)
Program Operacyjny – Inteligentny Rozwój 2014-2020
Oś priorytetowa – Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego
Działanie – Badania naukowe i prace rozwojowe
Projekt realizowany w Konsorcjum:
Politechnika Świętokrzyska – Lider Konsorcjum
Globtrak Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Cel projektu: Głównym celem projektu jest zastosowanie telematyki do ilościowej oraz jakościowej oceny stylu jazdy i zachowań kierowcy, tak, aby możliwe było eliminowanie ryzyk ubezpieczeniowych w szkodach komunikacyjnych.
Efektem badań ma być opracowany system umożliwiający automatyczny, autonomiczny i zdalny nadzór nad kierującym danym pojazdem pozwalający na statystyczne profilowanie kierowcy oraz wysyłanie danych jakościowych do ubezpieczycieli.
Zadania: przeprowadzenie szczegółowych badań sposobu zachowania kierowców w różnych sytuacjach drogowych, w różnych typach pojazdów. Badania realizowane zarówno w warunkach poligonowych oraz w rzeczywistych warunkach drogowych mają na celu określenie wskaźników umożliwiających scharakteryzowanie zachowań kierowców ze względu na różne aspekty użytkowania samochodu pod względem ich ewentualnej szkodowości. Aspektami tymi będą:
- zidentyfikowanie kierowcy użytkującego pojazd niezależnie od tego, jakim pojazdem jedzie w ramach danej floty pojazdów firmowych,
- określenie sposobu jazdy w określonych warunkach drogowych (natężenie ruchu, pogoda, itp.),
- zebranie i analiza danych dotyczących sposobu wykorzystania pojazdu (szyna CAN, czujnik przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego),
- zebranie i analiza danych wizyjnych z otoczenia pojazdu (kamery),
- zebranie i analiza danych dotyczących ryzyk ubezpieczeniowych.
Dla użytkownika końcowego, czyli ubezpieczającego pojazd kierowcy system ma pozwolić na uzyskanie dodatkowych zniżek ubezpieczenia OC i AC.
Projekt realizowany będzie w siedmiu etapach obejmujących zarówno badania przemysłowe, jaki prace rozwojowe. Projekt wpisuje się w aktualne tendencje dotyczące koncepcji systemów ubezpieczeń komunikacyjnych bazujących na zindywidualizowanej ocenie ryzyk. Opracowywany system będzie prewencyjnie oddziaływał na kierowcę poprzez dokumentowanie sposobu jazdy. Ta cecha systemu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W przypadku wystąpienia zdarzeń drogowych możliwe będzie dokumentowanie całego zajścia w postaci zapisu parametrów ruchu oraz obrazu, co w zdecydowany sposób ułatwi obiektywną ocenę przebiegu takiego zdarzenia.
System wprowadzi silne skojarzenie składek z kierowcą i optymalizację kosztów ubezpieczeń. Ubezpieczenia nie będą wyliczane post factum – na podstawie szkodowości, ale na podstawie sposobu zachowania kierowcy antycypując możliwość powstania ewentualnych szkód.
Całkowita wartość dofinansowania: 4 329 393,77 PLN
Wartość dofinansowania projektu dla Łukasiewicz – PIMOT: 3 842 894,58 PLN
Okres realizacji projektu: data rozpoczęcia: październik 2019 – wrzesień 2021.
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Wdrożenie metodyki programowania oprogramowania MBD na potrzeby osobowego transportu elektrycznego”
Akronim: BatMaS I
Typ projektu: INWESTYCYJNY
Wykonawca: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: W ramach projektu zostanie zakupione stanowisko, które w skuteczny sposób umożliwi wyeliminowanie błędów oraz skrócenie czasu rozwijania i badania systemów mechatronicznych. Inwestycja pozwoli na prowadzenie prac B+R nad elektronicznymi układami sterowania przeznaczonymi do pojazdów zgodnie z najnowszymi standardami bezpieczeństwa funkcjonalnego, m.in. ISO 26262.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 311 934,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 1 180 740,60 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2022
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Opracowanie technologii wytwarzania struktur nośnych i ochronnych dla pojazdów o napędzie elektrycznym w oparciu o zaawansowane kompozyty termoplastyczne”
Akronim: MOTO-KOMP
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników
Opis: W ramach projektu zostanie opracowana technologia wytwarzania kompozytowych struktur nośnych dla pojazdów elektrycznych z funkcjonalnością bezpiecznego magazynowania akumulatorów pojazdu.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 197 700,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 395 750,00 PLN
Okres realizacji: 2021
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Optymalizacja oporu aerodynamicznego osobowego pojazdu elektrycznego”
Akronim: PROPEL
Typ projektu: B+R
Wykonawca: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa – Lider
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: W ramach projektu zostaną opracowane rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające redukcję oporu aerodynamicznego dla wybranego pojazdu. Celem jest również rozwój know-how w zakresie numerycznej optymalizacji oporu aerodynamicznego dla pojazdów transportu naziemnego, a także rozbudowa zaplecza aparaturowego dla celów badań eksperymentalnych oporu aerodynamicznego pojazdów transportu naziemnego.
Całkowita wartość dofinansowania: 918 256,59 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 734 605,27 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2022
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „REcyklaty KOMpozytów TERmoplastycznych do zastosowań w ochronie baterii”
Akronim: REKOMTER
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Partner: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: W ramach projektu zostanie zaprojektowana i opracowana technologia oraz wytworzony modułowy system obudów dla akumulatorów samochodowych o napędzie elektrycznym o podwyższonej odporności na obciążenia udarowe z wykorzystaniem recyklatu z odpadów produkcyjnych kompozytów węglowych z osnową z wysokosprawnych polimerów termoplastycznych.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 614 735,25 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 311 419,50 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2022
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Budowa zaawansowanego modelu działania kierowcy autonomicznego zestawu samochód–przyczepa”
Akronim: AZSP
Typ projektu: B+R
Wykonawca: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: W ramach projektu zostanie opracowany system sterowania uwzględniający detekcję i śledzenie nagle pojawiającej się przeszkody, wyznaczanie zadanego toru jazdy omijającego przeszkodę oraz uwzględniający w sterowaniu sygnały zwrotne z przyczepy.
Całkowita wartość dofinansowania: 2 318 750,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 1 576 750,00 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2023
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Projekt absorbentów pochłaniających energię zderzenia czołowego pojazdu osobowego”
Akronim: CRASH-BOX
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Partner: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Opis: W ramach projektu zostaną wytworzone oraz przebadane kompozytowe struktury energochłonne przeznaczone do elektrycznych pojazdów osobowych. Zaprojektowane i stworzone trzy warianty absorberów będą poddane analizie MES, a następnie rzeczywistym badaniom zderzeniowym ze ścianą. Zostanie wybrany wariant, który pochłonie energię w większym stopniu niż obecne, typowe metalowe części stosowane w pojazdach – na jego bazie powstanie prototyp.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 901 210,50 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 432 607,35 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2023
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Opracowanie innowacyjnego modułu zarządzania baterią z algorytmem wyznaczającym SoC i SoH”
Akronim: BatMas B
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji,
Partner: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych
Opis: W ramach projektu zostanie opracowany i wykonany prototyp układu zarządzania baterią (Battery Management System), wyposażony w innowacyjny algorytm wyznaczania stanu naładowania oraz stanu zdrowia baterii, przetestowany w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
Całkowita wartość dofinansowania: 1 492 850,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 1 194 280,00 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2023
Zadanie dofinansowane ze środków
Dotacja Celowa Prezesa Centrum Łukasiewicz
Tytuł projektu: „Zakup sprężarki do przeprowadzania badań przepuszczalności zbiorników na wodór”
Akronim: (I)_MAWO
Typ projektu: INWESTYCYJNY
Wykonawca: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Opracowanie kompozytowej ramy do pojazdu elektrycznego dostawczego (4,25 tony) zintegrowanej z magazynem akumulatorów.
Całkowita wartość dofinansowania: 152 988,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 137 689,20 PLN
Okres realizacji: 2022 – 2023
Projekt realizowany w ramach Programu na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa pn. „Rozwój nowoczesnych, przełomowych technologii służących bezpieczeństwu i obronności państwa” pk. „SZAFIR”
Tytuł projektu: „Zastosowanie nowoczesnych technologii materiałowych w podniesieniu właściwości mechanicznych i odporności trakcyjnej układu zawieszenia pojazdów terenowych”
Akronim: SUSP
Typ projektu: B+R
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Partnerzy: MARIGOLD Mariusz Tarka
Politechnika Wrocławska
Opis: Głównym celem projektu jest zastosowanie nowoczesnych technik materiałowych w znacznym podniesieniu niezawodności, parametrów mechanicznych i trakcyjnych układu zawieszenia w pojazdach terenowych.
Całkowita wartość dofinansowania: 5 584 323,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 2 099 302,50 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2024
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (www.ncbr.gov.pl)
w ramach programu SZAFIR
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (www.ncbr.gov.pl) w ramach programu EUREKA
Tytuł projektu: "Wykorzystanie wstępnie oczyszczonego biogazu jako paliwa do zasilania silników pojazdów i maszyn rolniczych"
Akronim: BIOGASDRIVE
Typ projektu: B+R
Koordynator: PGB Energetyka 4 Sp. z o.o.
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Instytut Pojazdów i Maszyn Roboczych
Institute of Engineering Thermophysics of National Academy of Sciences of Ukraine, Ukraina
Scientific Engineering Centre Biomass, Ukraina
Opis: Celem projektu jest opracowanie systemu dwupaliwowego zasilania silnika o zapłonie samoczynnym z układem typu Common Rail, a także sprawdzenie efektywności jego działania w warunkach rzeczywistych, na wybranym pojeździe/maszynie rolniczej. Silnik pojazdu/maszyny będzie zasilany olejem napędowym i biogazem o wysokiej zawartości CO2 (do 50%) z biogazowni Lidera projektu.
Całkowita wartość dofinansowania: 981 050,00 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 457 050,00 PLN
Okres realizacji: 2020 – 2024
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (www.ncbr.gov.pl) w ramach programu EUREKA
Tytuł projektu: „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”
Akronim: Autoelektrosan
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Partner: HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku
Opis: Projekt zakłada budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza przestrzeń jego zabudowy. Otrzymane rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo pasażerów, pozwoli na szybką wymianę magazynu energii oraz zmianę jego rodzaju i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania. Wynik projektu może być odpowiedzią na potrzeby transportu autobusowego, zwiększając jednocześnie pojemność autobusu oraz bezpieczeństwo pasażerów.
Całkowita wartość dofinansowania: 6 961 819,41 PLN
Całkowita wartość dofinansowania: 5 743 548,72 PLN
Okres realizacji: 2020 – 2024
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu krajowego – prace rozwojowe i komercjalizacja B+R– Regionalne Agendy Badawcze/2017
Projekt CBTiDP (RPO WM 2014 – 2020)
Tytuł projektu: Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów
Akronim: RPO
Typ projektu: Inwestycyjny
Konkurs nr: RPMA.01.01.00-IP.01-14-039/16
Rodzaj umowy: RPMA.01.01.00-14-8412/17-00
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Koordynator: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Partnerzy: Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPIS)
Politechnika Warszawska
Keratronik Sp. z o.o., Polska
KAMPOL s.j., Polska
Opis: Rozwój Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów, które będzie realizowało badania i usługi odpowiadające potrzebom gospodarki w obszarach inteligentnych specjalizacji regionu. Celem projektu jest wzrost dostępności innowacyjnych i unikalnych usług B+R dla branży motoryzacyjnej i transportowej na najwyższym światowym poziomie. Budowa specjalistycznych stanowisk badawczych i doposażenie istniejącej infrastruktury.
Całkowita wartość dofinansowania: 46 995 251,21 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 27 016 298,56 PLN z EFRR
Czas trwania projektu: 2018 – 2023
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020
Tytuł projektu: „Opracowanie technologii numerycznej predykcji degradacji baterii do pojazdów elektrycznych przy dowolnym profilu obciążenia prądowego i temperaturowego wraz z metodyką badań eksperymentalnych”
Akronim: QBAT
Koordynator: QuickerSim Automotive Sp. z o.o.
Partnerzy: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Celem projektu jest opracowanie technologii, która pozwoli z wykorzystaniem modelu numerycznego baterii pojazdu określić dla rzeczywistych warunków eksploatacyjnych tempo zużycia baterii i utratę zasięgu pojazdu.
Wartość projektu: 4 209 286,82 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 2 012 821,00 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2023
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020.
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020
Tytuł projektu: „Wielofunkcyjny fotel wyposażony w urządzenie zabezpieczające kierowcę i członków załogi pojazdu specjalnego przed skutkami pionowych obciążeń dynamicznych o charakterze impulsowym”
Koordynator: INTAP Advanced Technology Sp. z o.o. Sp. k.
Partnerzy: Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Opis: Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego wielofunkcyjnego fotela, który daje możliwość ochrony członków załogi przed działającym na pojazd specjalny udarem, powstałym m.in. w wyniku działania ładunku wybuchowego. Fotel dedykowany do pojazdów specjalnych w 3 wersjach: dla kierowcy, dowódcy oraz załogantów, chroniący członków załogi przed oddziaływaniem krótkotrwałych, pionowych obciążeń dynamicznych o znacznych wartościach.
Całkowita wartość dofinansowania: 4 954 137,51 PLN
Wartość dofinansowania dla Łukasiewicz – PIMOT: 1 248 887,51 PLN
Okres realizacji: 2021 – 2023
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020.