14 marca 2024 r. podpisaliśmy umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” pt. „Badania układu percepcji pojazdów autonomicznych w aspekcie BRD na skrzyżowaniu dróg”.
Celem projektu jest realizacja badań symulacyjnych i eksperymentalnych, które zaowocują zdobyciem nowej wiedzy w zakresie efektywności wykrywania obiektów przez układy percepcji pojazdów autonomicznych. Badania będą prowadzone w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych.
W ramach prowadzonych prac przy użyciu dedykowanej aparatury pomiarowej zgromadzone zostaną dane eksperymentalne oraz syntetyczne do przygotowania modeli AI. Opracowana zostanie baza danych scenariuszy dla typowych i krytycznych sytuacji drogowych, szczególnie w obrębie skrzyżowań na terenie miasta Warszawy.
Ponadto przeprowadzone zostaną badania społeczne z zakresu akceptacji technologii pojazdów autonomicznych oraz ich ewaluacja w aspekcie etycznym i prawnym.
„W literaturze naukowej brakuje badań nad efektywnością układów sztucznej inteligencji wykrywających obiekty w prawdziwym ruchu drogowym. Szczególnie brakuje takich danych dla sytuacji krytycznych, gdzie skuteczność tych algorytmów jest kluczowa w zmniejszaniu ryzyka kolizji. Wiedza ta jest również niezbędna w opracowanych w Łukasiewicz-PIMOT technologiach dla pojazdów autonomicznych. Projekt odpowiada na te potrzeby, a jego rezultaty będą mogły być uwzględnione w projektowanych układach percepcji oraz systemach sterowania pojazdów. Doświadczenia badawcze zespołu z Sekcji Pojazdów Autonomicznych umożliwią stworzenie przydatnych narzędzi do opracowywania systemów autonomii oraz ich ewaluacji w rzeczywistych sytuacjach drogowych” – przekonuje kierownik projektu mgr inż. Patryk Szwajkowski z Grupy Badawczej Nowych Technologii w Motoryzacji w Sieć Badawcza Łukasiewicz—Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.
Rezultaty z projektu zostaną zaprezentowane pod koniec 2025 roku.