Lepiej widoczne, bardziej bezpieczne. Pojazdy policyjne z nowym oznakowaniem

Wkrótce na polskie drogi wyjadą pojazdy policyjne z nowym oznakowaniem. Będą lepiej widoczne w każdych warunkach pogodowych. Zmiana jest efektem współpracy Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, jednostką z wieloletnim doświadczeniem w pracach B+R na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Nowe oznakowanie jest wynikiem szeregu spotkań i konsultacji specjalistów z Łukasiewicz – PIMOT z przedstawicielami BLP KGP oraz powołanym zespołem roboczym ds. modernizacji oznakowania pojazdów policyjnych.

Na podstawie zaproponowanego przez BLP KGP schematu rozmieszczenia dodatkowych elementów odblaskowych inżynierowie z Łukasiewicz – PIMOT przedstawili wizualizację możliwości usytuowania elementów nowego oznakowania. Na spotkaniach przedstawicieli BLP KGP i członków zespołu ustalono prototypowy wzór oznakowania policyjnego dla samochodu osobowego.

Skąd potrzeba zmian w dotychczasowym oznakowaniu? Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej oraz proces transformacji i autonomizacji pojazdów wymaga wprowadzania nowych rozwiązań, ukierunkowanych na zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, w tym funkcjonariuszom Policji. – Zwiększenie bezpieczeństwa mogliśmy zapewnić głównie poprzez poprawę widoczności i takie założenie przyświecało nam już na etapie tworzenia projektu. Kolejnym etapem było przeprowadzenie odpowiednich badań– mówi Przemysław Pająk, kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. 

– Przeprowadziliśmy szereg badań, w tym badania poligonowe, podczas których porównywano widoczność dotychczasowego oznakowania z nowo zaprojektowanymi oznaczeniami  – mówi Przemysław Pająk. – Badania te wykazały, że zastosowanie prototypowego oznakowania zdecydowanie poprawia widoczność w każdych warunkach atmosferycznych, niezależenie od rodzaju oświetlenia. Dzięki zwiększonemu kontrastowi każdy z pojazdów jest lepiej rozpoznawalny i dostrzegalny w warunkach ruchu drogowego. Dzięki zwiększeniu powierzchni elementów odblaskowych, znacznie poprawi się również ich widoczność w warunkach nocnych – dodaje.

Jak mówi insp. Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji, każdy nowy odbierany w tym roku i kolejnych latach pojazd policyjny powinien być w „nowych” barwach. – Zmiany te poprawią nie tylko widoczność radiowozów, ale również bezpieczeństwo samych policjantów, którzy na co dzień z nich korzystają. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, obywatele łatwiej będą mogli dostrzec radiowóz szukając pomocy czy chcąc zgłosić na przykład zauważone wykroczenie czy przestępstwo, a z kolei policjanci będą pełnili służbę w pojazdach bardziej widocznych dla innych kierowców – mówi rzecznik.

Dlaczego Komenda Główna Policji zwróciła się z tym projektem do Łukasiewicz – PIMOT? – Wśród wielu wyzwań podejmowanych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz są również te związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Specjaliści z Łukasiewicz – PIMOT mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w badaniu bezpieczeństwa pojazdów na potrzeby certyfikacji i homologacji, co pozwoliło nam zbudować odpowiedni zespół ekspertów oraz we współpracy z BLP KGP opracować projekt oznakowania i metodykę badań weryfikacyjnych – wyjaśnia Dyrektor Łukasiewicz – PIMOT, Witold Luty.

_______________________________________________________________________

Sieć Badawcza Łukasiewicz to trzecia pod względem wielkości sieć badawcza w Europie. Dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Oferuje biznesowi unikalny system „rzucania wyzwań”, dzięki któremu grupa 4 500 naukowców w nie więcej niż 15 dni roboczych przyjmuje wyzwanie biznesowe i proponuje przedsiębiorcy opracowanie skutecznego rozwiązania wdrożeniowego. Angażuje przy tym najwyższe w Polsce kompetencje naukowców i unikalną w skali kraju aparaturę naukową. Co najważniejsze – przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z opracowaniem pomysłu na prace badawcze. Łukasiewicz w dogodny sposób wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/ale także w ponad 50 lokalizacjach: Instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma ten sam – wysokiej jakości – produkt lub usługę. Potencjał Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: Zdrowie, Inteligentna i czysta mobilność, Transformacja cyfrowa oraz Zrównoważona gospodarka i energia.

ZOBACZ TAKŻE – 4 główne obszary kompetencji Łukasiewicza

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji to instytut badawczy należący od 1 kwietnia 2019 roku do Sieci Badawczej Łukasiewicz. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie prac naukowo badawczych i prac rozwojowych w dziedzinie motoryzacji. Obejmują one wszelkie działania zmierzające do doskonalenia pojazdów oraz ich części, zespołów i wyposażenia. W zakres działalności Instytutu wpisują się zarówno zagadnienia bezpieczeństwa pojazdów, jak i zagadnienia ekomobilności i zastępczych źródeł energii.

Instytut  rozwija również kompetencje  w zakresie  pojazdów  autonomicznych. Kompetencje techniczne Instytutu pozwalają również na prowadzenie  badań pojazdów przeznaczonych dla służb mundurowych. Łukasiewicz — PIMOT zapewnia merytoryczne wsparcie dla organów administracji państwowej realizujących strategiczne cele związane z bezpieczeństwem transportu,  ochroną środowiska i bezpieczeństwem kraju.

Ostatnie aktualności:


II edycja konferencji naukowo-technicznej pn. „Pojazdy autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa” dobiegła końca!

27-28 listopada 2024 r. odbyła się druga edycja konferencji naukowo-technicznej...

Badamy bezpieczeństwo układów percepcji pojazdów autonomicznych

W ostatnich 10 latach nastąpił znaczący rozwój technologii automatyzacji transportu,...

Łukasiewicz – PIMOT jednym z uczestników inicjatywy IDA Bootcamp organizowanym przez PFR

Mieliśmy zaszczyt być jednym z uczestników inicjatywy IDA Bootcamp organizowanym...

Czwarte Spotkanie z Cyklu Seminariów Naukowych

  Tematem czwartego, ostatniego w tym roku seminarium był wykład pt. „Wykorzystanie...

Zakończenie prac nad innowacyjnym oprogramowaniem

Z przyjemnością informujemy, że we współpracy z firmą QuickerSim...
Skip to content