Laboratorium Badań Symulacyjnych
Laboratorium prowadzi badania niszczące oraz nieniszczące:
- mechanicznych urządzeń i elementów sprzęgających takich jak: dyszle pociągowe, sprzęgi siodłowe, płyty montażowe, urządzenia sprzęgające, kulowe urządzenia sprzęgające,
- elementów pojazdów takich jak: układy zawieszenia pojazdów, amortyzatory, resory piórowe, resory pneumatyczne, obręcze stalowe i aluminiowe,
- kompletnych i niekompletnych pojazdów,
- pozwalające na weryfikację modelu fizycznego względem modelu matematycznego.
Laboratorium prowadzi także badania na potrzeby certyfikacji wyrobów motoryzacyjnych takich jak:
- resory pneumatyczne i ich membrany,
- symulatory jazdy samochodem osobowym i ciężarowym,
- hole sztywne przeznaczone do samochodów osobowych i ciężarowych.
Dodatkowo Laboratorium wykonuje m.in.:
- badania odporności na drgania i wibracje części motoryzacyjnych takich jak: zespoły desek rozdzielczych, zbiorniki paliwa, radiatory, układy wydechowe, reflektory, akumulatory oraz siedzenia,
- badania odporności na drgania i wibracje urządzeń takich jak wózki akumulatorowe, systemy HVAC, bagażniki dachowe, stojaki rowerowe, urządzenia rozdzielcze wysokiego napięcia, wentylatory, klimatyzatory, urządzenia wykorzystywane w kolejnictwie,
- badania na potrzeby certyfikacji symulatorów jazdy samochodem osobowym, samochodem ciężarowym i autobusem,
- analizy komfortu jazdy osób (pomiar przyspieszeń, wyznaczanie wskaźników komfortu, analiza w dziedzinie częstotliwości).
Najważniejsze stanowiska badawcze:
- MAST (Multi-Axial Simulation Table) urządzenie do badań odporności na drgania i wibracje, generujące wymuszenia w 6 stopniach swobody. Parametry pracy: największa wartość częstotliwości 100 Hz, największa wartość masy obiektu badań 1000 kg, przyspieszenie podstawy stołu w kierunku pionowym do 18 g, w kierunku wzdłużnym i poprzecznym do 14 g. Ponadto wzbudnik współpracuje z komorą klimatyczną. Badania wibracyjne jednocześnie mogą zostać przeprowadzone w zmiennych warunkach środowiskowych w zakresie temperatur od -40°C do +120°C, zakres wilgotności od 20% do 80%;
- stanowisko badawcze „Symulator drogi” pozwalające na generowanie pionowych wymuszeń pochodzących od drogi, umożliwiające prowadzenie badań samochodów osobowych, dwu-, trój- oraz czterokołowych;
- elektrohydrauliczne stanowiska do badania odporności na obciążenia dynamiczne oraz statyczne w zakresie sił do 500 kN;
- elektrohydrauliczne stanowisko do badania odporności płyt montażowych oraz sprzęgów siodłowych przeznaczonych do pojazdów ciężarowych na obciążenia dynamiczne oraz statyczne;
- elektropneumatyczne stanowiska do badania odporności obręczy kół wykonanych ze stali, stopów lekkich oraz kompozytów na: zginanie, obciążenie promieniowe oraz uderzenie.
Najważniejsze wyposażenie pomiarowe i badawcze:
- elektrohydrauliczne maszyny wytrzymałościowe generujące wymuszenia ściskające oraz rozciągające w zakresie sił: 250 kN oraz 500 kN,
- komora klimatyczna pozwalająca na prowadzenie cyklicznych badań środowiskowych w zakresie temperaturowym od -40°C do 120°C, zakres wilgotności od 20% do 80%,
- mobilny system akwizycji danych wraz z przetwornikami wielkości dynamicznych,
- systemy akwizycji danych wraz z przetwornikami siły.
Uprawnienia i certyfikaty
Laboratorium prowadzi badania na zgodność z dokumentami przedstawionymi w zakresie akredytacji wydanym przez Polskie Centrum Akredytacji.
Laboratorium jest upoważnione przez Ministra właściwego ds. transportuj do prowadzenia oceny i badań homologacyjnych na zgodność z:
- Regulaminem ONZ nr 55 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji elementów mechanicznych części zespołów pojazdów,
- Regulaminem ONZ nr 124 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji kół do samochodów pasażerskich i ich przyczep oraz na potrzeby certyfikacji,
- Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2015/208 w odniesieniu do wymogów dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów rolniczych i leśnych,
- Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1005/2010 w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu zaczepów holowniczych pojazdów silnikowych oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych,
- Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) 2021/535 – w zakresie wymagań dotyczących homologacji typu zaczepów holowniczych pojazdów silnikowych,
- Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) NR 44/2014 z dnia 21 listopada 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do konstrukcji pojazdów i wymogów ogólnych dotyczących homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców,
- Regulaminem ONZ nr 147 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów rolniczych.
Laboratorium deklaruje, że usługi, które świadczy w ramach swojej działalności laboratoryjnej, realizowane są zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02.