17 grudnia 2024 r. gościliśmy przedstawicieli Joint Research Centre (JRC) Komisji Europejskiej. W skład delegacji JCR wchodzili: Dyrektor Matthias Oel, Joaquim Fortuna-Guasch oraz Paul Hansen. W wydarzeniu uczestniczył również wiceprezes Centrum Łukasiewicz Pan Wiesław Skwarko oraz przedstawiciele Departamentów Rozwoju Sieci Badawczej oraz Badań i Innowacji Centrum Łukasiewicz. Spotkanie było okazją do przedstawienia zaplecza badawczo-rozwojowego oraz kluczowych elementów infrastruktury badawczej Instytutu, które odgrywają istotną rolę w rozwoju innowacji dla motoryzacji, bezpieczeństwa i zrównoważonego transportu. Wizyta pozwoliła na wymianę doświadczeń i rozmowy o możliwościach współpracy.
W programie wizyty znalazła się prezentacja części infrastruktury badawczej i wybranych projektów B+R. Wśród zaprezentowanych osiągnięć i laboratoriów znalazły się:
- Laboratorium Elektroniki i Akustyki – gdzie zaprezentowano stanowisko do badań kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), jedną z większych w Europie komór EMC. W Laboratorium realizowane są prace badawczo-rozwojowe pojazdów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych, a także innych obiektów posiadających układy elektroniczne, w odniesieniu do zagrożeń płynących z emisji promieniowania elektromagnetycznego na badane podzespoły i ich otoczenie. Infrastruktura badawcza pozwala prowadzić prace B+R nie tylko z obszaru motoryzacji, ale również jest wykorzystywana w przemyśle obronnym, kosmicznym oraz w produkcji urządzeń użytku domowego, jeśli dany obiekt badań jest zasilany energią elektryczną.
- Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów, które prowadzi badania zgodności z normami krajowymi i międzynarodowymi w obszarze bezpieczeństwa biernego. W laboratorium znajduje się unikalna infrastruktura badawcza, na której realizujemy prace B+R na rzecz poprawy bezpieczeństwa kompletnych pojazdów, w tym pojazdów specjalnych, takich jak ambulanse. Głównym zakresem prac laboratorium jest analiza wskaźników biomechanicznych (wskaźników przeżycia) w trakcie oddziaływań dynamicznych na uczestników ruchu drogowego.
- Pojazd PAWO – autonomiczną Platformę Autonomiczną Wsparcia Operacyjnego, elektryczny pojazd terenowy zdolny do pracy w trybie zdalnego sterowania lub autonomicznego. Dzięki elektrycznemu napędowi PAWO charakteryzuje się wyjątkowo niskim poziomem hałasu, co pozwala na efektywne operacje w różnych warunkach środowiskowych.
- Platformę autonomiczną – platformę badawczą wykorzystywaną do opracowywania i rygorystycznego testowania algorytmów ukierunkowanych na systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Platforma wyposażona jest w kompleksowy zestaw czujników, w tym: lidar, kamery światła dziennego, kamerę termowizyjną, radar, systemy nawigacji satelitarnej i inercyjnej. Dodatkowo posiada algorytmy odpowiedzialne między innymi za mapowanie terenu, lokalizację platformy, planowanie ścieżki, wykrywanie i identyfikację obiektów.
Serdecznie dziękujemy za wizytę i liczymy na kontynuację dialogu, który może przynieść realne korzyści zarówno dla nauki, jak i przemysłu w Polsce i Europie.
Pełna galeria zdjęć dostępna również pod linkiem
#JRCwLukasiewiczu