W ramach projektu CRASH-BOX, który był realizowany w konsorcjum instytutów Łukasiewicza: Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (lider) i Instytutu Lotnictwa, opracowano nowatorskie konstrukcje absorberów, które z powodzeniem mogą być wdrożone na rynek motoryzacyjny, kolejowy oraz lotniczy. Rolą absorberów jest zminimalizowanie skutków zderzenia pojazdu chroniąc zdrowie i życie pasażerów.
W Łukasiewicz — PIMOT realizowaliśmy symulacyjne oraz eksperymentalne badania zderzeniowe opracowywanych prototypów absorberów. Natomiast eksperci Łukasiewicz — ILOT pracowali nad konstrukcją kompozytowych absorberów.
Według statystyk policji, w 2023 roku miało miejsce 20 936 wypadków drogowych, w wyniku których śmierć poniosło 1893 osób, a 24 125 zostało rannych. Wielu z tych tragicznych w skutkach zdarzeń można by uniknąć stosując w pojazdach odpowiednie struktury energochłonne, mające zminimalizować obciążenia jakim poddawani się pasażerowie pojazdu w trakcie zderzenia. Opracowane przez naszych inżynierów rozwiązanie znajdzie także zastosowanie na kolei albo w obiektach latających, na przykład podczas awaryjnego lądowania.
Więcej o projekcie CRASH-BOX opowiada jedna z liderek projektu mgr inż. Zuzanna Grzejszczyk z Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów Łukasiewicz — PIMOT na antenie radia ESKA2. Wywiad dostępny jest poniżej.