To już XIV edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej Automotive Safety. Cieszymy się, że już po raz kolejny możemy być współorganizatorem tak ważnej konferencji, szczególnie że rola Łukasiewicz—PIMOT w poprawę bezpieczeństwa pojazdów jest kluczowa.
W ramach swojej działalności rozwijamy technologie motoryzacyjne, a jednocześnie realizujemy prace badawcze w procesach potwierdzenia zgodności wyrobów motoryzacyjnych z wymaganiami, głównie w aspekcie bezpieczeństwa i ekologii.
Rozwój technologii motoryzacyjnych niesie za sobą nowe wyzwania w obszarze bezpieczeństwa pojazdów. W szczególności stosowanie w pojazdach układów asystenckich ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) oraz układów automatyzacji wymaga szczególnego nadzoru poprzez realizację testów potwierdzających ich właściwe-bezpieczne funkcjonowanie. Realizacja testów wymaga opracowania procedur badawczych oraz przygotowania wyposażenia badawczego, które zapewniają skuteczną ocenę każdego z układów.
Stale rozwijamy nasze zespoły badawcze oraz zasoby techniczne, które umożliwiają realizację prac B+R w obszarze automatyzacji pojazdów. Pozyskane wyposażenie badawcze niezbędne do testowania technologii w procesie rozwoju, może być wykorzystywane również do ich testowania w procesie oceny zgodności z wymaganiami homologacyjnymi. Przykładem takiego wyposażenia jest zaprezentowany podczas konferencji pojazd, wyposażony w komplet sensorów, układ akwizycji danych, centralną jednostkę obliczeniową oraz niezbędne elementy automatycznego sterowania jego układami. Jest on właściwie uniwersalną platformą badawczą, która może być wykorzystywana do implementacji i testowania systemów automatyzujących jazdę.
Zespół badawczy Instytutu pracuje nad poszczególnymi algorytmami umożliwiającymi samodzielne poruszanie się pojazdu w trybie zautomatyzowanym. Jesienią ubiegłego roku, opracowane w Instytucie algorytmy dot. jazdy autonomicznej tj. przyspieszenia, hamowania, omijania czy utrzymania pasa ruchu poddaliśmy testom w warunkach ruchu po drogach publicznych. Jest to pionierskie w skali kraju wydarzenie. Przygotowana platforma badawcza może służyć testowaniu takich algorytmów. Mogą to być algorytmy własne albo algorytmy przekazane do testowania w Instytucie przez inne podmioty rozwijające takie technologie. Przemysł oraz inne ośrodki B+R w kraju oczekują wsparcia, a zadaniem Instytutu jest, aby takie wsparcie zapewnić. Tym samym Instytut wypełnia swoją misję wspierając gospodarkę zarówno poprzez rozwijanie, jak i testowanie technologii służących automatyzacji/autonomizacji pojazdów w aspekcie ich bezpieczeństwa.
Udział w konferencji Automotive Safety to dobra okazja do prezentacji nowych obszarów działalności, wyposażenia badawczego oraz wyników prowadzonych prac B+R w obszarze pojazdów zautomatyzowanych. Jest to również odpowiednie miejsce do dyskusji na temat wyzwań, jakie niosą ze sobą nowe technologie motoryzacyjne w aspekcie bezpieczeństwa pojazdów i ruchu drogowego.
Już w czwartym kwartale tego roku zapraszamy na II Międzynarodową Konferencję naukowo – techniczną „Pojazdy autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa” organizowaną przez Łukasiewicz – PIMOT we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS).
Szczegółowe informacje wkrótce.
Media o Automotive Safety:
- Co „widzi” pojazd autonomiczny? Interesująca konferencja na Politechnice Świętokrzyskiej (tvp.pl)
- Rusza XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Automotive Safety 2024 (cozadzien.pl)
- Autonomiczne pojazdy przyszłością ruchu drogowego? (tvswietokrzyska.pl)
- Naukowcy dla kierowców (radiokielce.pl)
- Sam jeździ i dba o bezpieczeństwo. Pojazd przyszłości zaprezentowano na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach. Zdjęcia i wideo | Echo Dnia Świętokrzyskie
Foto: Łukasiewicz – PIMOT, Politechnika Świętokrzyska, Automotive Safety