W dniach 28-29 listopada w Jaworznie przeprowadzono pierwsze w Polsce testy samochodu autonomicznego na drodze publicznej. Zespół inżynierów Łukasiewicz — PIMOT pod kierownictwem dr. inż. Karola Zielonki weryfikował działania algorytmów odpowiedzialnych za sterowanie systemami pojazdu zautomatyzowanego odpowiedzialnymi m.in. za skręcanie, przyspieszanie i hamowanie. W trakcie dwudniowych badań sprawdzano także funkcje mapowania terenu, planowania toru jazdy oraz rozpoznawania i identyfikacji otaczających obiektów. Przejazdy drogowe realizowane były w różnych warunkach, zarówno w dzień jak i po zmroku, a także podczas opadów atmosferycznych. Dane zebrane podczas testów stanowić będą bazę do dalszej pracy nad rozwijanymi do tej pory systemami, a zgromadzone doświadczenie pozwoli na budowanie unikalnej wiedzy w zakresie autonomicznej mobilności.
– Takie kompetencje od wielu lat rozwija Łukasiewicz – PIMOT dzięki zespołom badawczym oraz inwestycjom w najnowocześniejszą infrastrukturę badawczą. Dzięki temu dziś możemy zapewnić wsparcie dla branży m.in. w zakresie realizacji projektów badawczych oraz badań homologacyjnych pojazdów – powiedział dr inż. Karol Zielonka, Zastępca Dyrektora ds. Badawczych i Komercjalizacji w Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.
Badania drogowe mogły zostać zrealizowane dzięki pomocy miasta Jaworzno, które od lat wspiera rozwój pojazdów zautomatyzowanych oraz elektromobilność. Teraz przyszedł czas na pierwsze w kraju testy pojazdu autonomicznego na drodze publicznej. – To dla nas niezwykłe doświadczenie i wyróżnienie, że takie instytucje wybierają na swoje badania właśnie Jaworzno. Tego typu rozwiązania to kolejny krok ku przyszłości – podkreślił Paweł Silbert, Prezydent Miasta Jaworzno.
Samochód autonomiczny na drogach publicznych
Testy przeprowadzone w Jaworznie od 28 do 29 listopada 2023 r. były zabezpieczone i obsługiwane przez odpowiednie służby, a także osoby, które w każdej chwili mogły przejąć kontrolę nad pojazdem. Cały proces badawczy był bezpieczny dla uczestników ruchu.
Jednym z największych wyzwań stawianych systemom automatyzującym jazdę („pojazd zautomatyzowany” i „pojazd w pełni zautomatyzowany” zgodnie z definicją rozporządzenia (UE) 2019/2144) jest działanie w ruchu drogowym, który charakteryzuje się dużą liczbą elementów otaczającej infrastruktury drogowej oraz użytkowników drogi. Dlatego na całym świecie prowadzi się testowanie pojazdów w ruchu na drogach publicznych i ulicach miast.
– W Polsce m.in. w województwie śląskim, nad systemami automatyzującymi jazdę pracuje wielu dużych – o zasięgu międzynarodowym – producentów kompletnych systemów oraz firmy rozwijające oprogramowanie, a także wiele start upów. To powoduje potrzebę budowania krajowych kompetencji w obszarze testowania systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), algorytmów sterujących, poszczególnych komponentów jak i kompletnych pojazdów zautomatyzowanych, a w konsekwencji prowadzenia badań homologacyjnych dopuszczających te pojazdy do ruchu – powiedział dr inż. Karol Zielonka.
Łukasiewicz — Przemysłowy Instytut Motoryzacji wraz z miastem Jaworzno przecierają szlaki dla dalszych badań pojazdów autonomicznych na drogach publicznych, z nadzieją że to przełomowe wydarzenie otworzy drogę do podobnych testów dla innych podmiotów oraz przyczyni się do rozwoju ekosystemu pojazdów autonomicznych w Polsce.
Doświadczenia te należy wykorzystać także m.in. w aspekcie zapewnienia należytego bezpieczeństwa podczas testów tj. przygotowywania jednolitych procedur bezpieczeństwa, które będą mogły być wykorzystane podczas dalszych badań pojazdów w ruchu miejskim.
– Jesteśmy przekonani, że te doświadczenia pozwolą również sfinalizować działania związane z nowelizacją Ustawy Prawo o ruchu drogowym, lepiej dostosowując jej zapisy do dynamicznie rozwijanych przez producentów technologii automatyzujących jazdę oraz potrzeb firm poprzez umożliwienie efektywnego dostępu do dróg publicznych w Jaworznie oraz całej Polsce – wskazał dr inż. Karol Zielonka.
Fot. Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Miasto Jaworzno