W tym tygodniu mieliśmy przyjemność gościć kierownictwo i przedstawicieli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pani prof. dr hab. inż. Maria Mrówczyńska poznała od praktycznej strony działalność Instytutu. Dyrekcja Łukasiewicz-PIMOT wspólnie z pracownikami przedstawiła dotychczasowe osiągniecia Instytutu oraz opowiedziała o wyzwaniach jakie stawia przed nami dynamiczny rozwój techniki motoryzacyjnej. Podczas wizyty nie zabrakło prezentacji praktycznej, codziennej pracy w poszczególnych laboratoriach Łukasiewicz-PIMOT.
Laboratorium Elektroniki i Akustyki
W pierwszej kolejności zaprosiliśmy naszych gości do hali badań kompatybilności elektromagnetycznej, gdzie mogli zobaczyć jedną z większych w Europie komór EMC. W Laboratorium realizowane są prace badawczo-rozwojowe pojazdów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych, a także innych obiektów posiadających układy elektroniczne, w odniesieniu do zagrożeń płynących z emisji promieniowania elektromagnetycznego na badane podzespoły i ich otoczenie.
Infrastruktura badawcza pozwala prowadzić prace B+R nie tylko z obszaru motoryzacji, ale również jest wykorzystywana w przemyśle obronnym, kosmicznym, czy w produkcji urządzeń użytku domowego, jeśli tylko dany obiekt badań jest w jakikolwiek sposób zasilany energią elektryczną. W kontekście polskiej gospodarki podkreśliliśmy jak istotne jest, że taka komora znajduje się na terenie naszego kraju, dzięki czemu polscy producenci pojazdów i dużych urządzeń nie muszą szukać tego typu jednostek w Europie.
Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów
To miejsce, w którym przybliżyliśmy pojęcie bezpieczeństwa biernego. W laboratorium znajduje się unikalna infrastruktura badawcza, na której realizujemy prace B+R na rzecz poprawy bezpieczeństwa kompletnych pojazdów, w tym pojazdów specjalnych typu ambulans. Głównym zakresem prac laboratorium jest analiza wskaźników biomechanicznych (wskaźników przeżycia) w trakcie oddziaływań dynamicznych na uczestników ruchu drogowego. Goście mieli możliwość obserwacji m. in. badań z wykorzystaniem antropomorficznego manekina dziecka.
Laboratorium Badań Symulacyjnych
W kolejnym Laboratorium omówiliśmy badania zmęczeniowe i ich wpływ na bezpieczeństwo w ruchu lądowym, związane z trwałością (szczególnie na zmienne obciążenia w różnych warunkach klimatycznych). Z dumą zaprezentowaliśmy unikatowe stanowisko badawcze jakim jest wzbudnik hydrauliczny, pozwalający na generowanie wymuszeń w 6-ciu stopniach swobody, który w pełnym zakresie pracy współpracuje z komorą klimatyczną. Zademonstrowaliśmy przykładowe konstrukcje, które po zrealizowanych badaniach nie spełniały wymagań obowiązujących aktów normatywnych, jak i założeń projektowych klientów. Dodatkowo przedstawiliśmy aktualnie prowadzone badania, jak również liczne projekty zrealizowane w przeszłości.
Grupa Badawcza Nowych Technologii
Ostatnim punktem wizyty Minister była prezentacja jednego z naszych flagowych projektów jakim jest pojazd zautomatyzowany wyposażony w niezbędne systemy umożliwiające jazdę w trybie autonomicznym. Samochód ten jest platformą badawczą wykorzystywaną m.in. do rozwijania algorytmów sterownia pojazdem czy oprogramowania do obserwacji otoczenia. Oprócz samej prezentacji nie mogło zabraknąć również części praktycznej, czyli przejażdżki pojazdem na terenie Instytutu.
Podczas wizyty padały ciekawe pytania, na które odpowiadał dyrektor Instytutu dr hab. inż. Witold Luty oraz zastępca dyrektora ds. Badawczych i Komercjalizacji dr inż. Karol Zielonka. Naszym gościom towarzyszyli również zastępca dyrektora ds. Finansowych i Operacyjnych dr Łukasz Socha, kierownik Zespołu Laboratoriów Dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Technologii mgr inż. Paweł Posuniak oraz kierownicy laboratoriów. Z ramienia Laboratorium Elektroniki i Akustyki – kierownik Daniel Sterniczuk; Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów – kierownik Przemysław Pająk; Laboratorium Badań Pojazdów – zastępca kierownika Hubert Kowieski; Laboratorium Badań Symulacyjnych – zastępca kierownika Patryk Kawałek; Grupy Badawczej – zastępca kierownika Konrad Małek oraz Patryk Szwajkowski.