Badania nad sztuczną inteligencją w pojazdach autonomicznych oraz społeczną akceptacją tej technologii

Samochody autonomiczne to nowatorska technologia, która wciąż pozostaje mało znana w powszechnej świadomości. Z tego powodu może budzić lęki i obawy, tworząc społeczne bariery dla jej szerokiego wdrożenia. W ramach projektu realizowanego przez Łukasiewicz – PIMOT, pt. „Badania układu percepcji pojazdów autonomicznych w aspekcie BRD na skrzyżowaniu dróg”, prowadzone są badania społeczne nad akceptacją tej technologii przez przyszłych użytkowników. Projekt jest realizowany we współpracy z Łukasiewicz – ITECH.

𝘕𝘢 𝘨𝘳𝘢𝘧𝘪𝘤𝘦 𝘶𝘬𝘢𝘻𝘢𝘯𝘰 𝘧𝘳𝘢𝘨𝘮𝘦𝘯𝘵 𝘴𝘤𝘦𝘯𝘢𝘳𝘪𝘶𝘴𝘻𝘢 𝘵𝘦𝘴𝘵𝘰𝘸𝘦𝘨𝘰 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘥𝘴𝘵𝘢𝘸𝘪𝘢𝘫𝘢̨𝘤𝘺 𝘰𝘥 𝘭𝘦𝘸𝘦𝘫 𝘸𝘺𝘣𝘳𝘢𝘯𝘦 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘣𝘪𝘦𝘨𝘪 𝘳𝘦𝘫𝘦𝘴𝘵𝘳𝘰𝘸𝘢𝘯𝘺𝘤𝘩 𝘸𝘪𝘦𝘭𝘬𝘰𝘴́𝘤𝘪 𝘧𝘪𝘻𝘺𝘤𝘻𝘯𝘺𝘤𝘩, 𝘰𝘣𝘳𝘢𝘻 𝘻 𝘬𝘢𝘮𝘦𝘳𝘺 𝘙𝘎𝘉 𝘻 𝘢𝘥𝘯𝘰𝘵𝘰𝘸𝘢𝘯𝘺𝘮𝘪 𝘰𝘣𝘪𝘦𝘬𝘵𝘢𝘮𝘪, 𝘰𝘣𝘳𝘢𝘻 𝘻 𝘬𝘢𝘮𝘦𝘳𝘺 𝘵𝘦𝘳𝘮𝘰𝘸𝘪𝘻𝘺𝘫𝘯𝘦𝘫 𝘰𝘳𝘢𝘻 𝘴𝘬𝘢𝘯 𝘰𝘵𝘰𝘤𝘻𝘦𝘯𝘪𝘢 𝘸𝘺𝘬𝘰𝘯𝘢𝘯𝘺 𝘤𝘻𝘶𝘫𝘯𝘪𝘬𝘢𝘮𝘪 𝘵𝘺𝘱𝘶 𝘭𝘪𝘥𝘢𝘳 𝘪 𝘳𝘢𝘥𝘢𝘳.

 


Wyniki badań społecznych

Badania wykazały, że blisko 1/3 Polaków ma negatywny stosunek do samochodów autonomicznych. Wśród najczęściej wymienianych obaw znalazły się:

  • strach przed utratą kontroli nad pojazdem,
  • trudności w integracji pojazdów autonomicznych z tradycyjnymi w ruchu drogowym.

Jednocześnie badani dostrzegają potencjalne korzyści, takie jak:

  • ułatwienie transportu dla osób starszych,
  • zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów (np. kobiet korzystających z usług taksówkowych).

Najwięcej sceptycyzmu budzi funkcjonowanie pojazdów autonomicznych na drogach szybkiego ruchu oraz w centrach dużych miast, gdzie obawy koncentrują się na płynności ruchu i ryzyku powstawania korków.

Działania na rzecz poprawy społecznego odbioru technologii

Poprawa społecznej akceptacji pojazdów autonomicznych wymaga dostarczania wiarygodnych i dostępnych wyników badań nad tą technologią. W tym celu Grupa Badawcza Nowych Technologii w Motoryzacji Łukasiewicz – PIMOT pracuje nad stworzeniem bazy danych scenariuszy ruchu drogowego, pozyskiwanych na ulicach Warszawy. Na podstawie tych danych opracowywane są modele sztucznej inteligencji (AI), które będą testowane za pomocą rzeczywistego pojazdu zautomatyzowanego na torach testowych oraz drogach publicznych.

Podsumowanie i perspektywy

Rezultaty projektu zostaną zaprezentowane pod koniec 2025 roku. Projekt jest finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.

Ostatnie aktualności:


Projekt Shift2Zero: Krok w kierunku logistyki zeroemisyjnej

Start europejskiego projektu #Shift2Zero zapowiada zmiany w miejskiej logistyce. Celem...

Badania nad sztuczną inteligencją w pojazdach autonomicznych oraz społeczną akceptacją tej technologii

Samochody autonomiczne to nowatorska technologia, która wciąż pozostaje mało znana...

Publikacja ekspertów Łukasiewicz – PIMOT w czasopiśmie Sensors

  Daniel Sterniczuk, Weronika Zaklika i Maciej Kozłowski przedstawiają wyniki swoich badań...

Życzenia świąteczne

...

Wizyta przedstawicieli JRC w Łukasiewicz – PIMOT: Partnerstwo dla rozwoju technologii i bezpieczeństwa

17 grudnia 2024 r. gościliśmy przedstawicieli Joint Research Centre (JRC) Komisji...
Skip to content