Badania w zakresie opracowania danych do modelowania dynamiki pojazdów

Jedną z metod badania właściwości dynamicznych pojazdu jest przeprowadzenie badań z wykorzystaniem rzeczywistego obiektu. W wielu przypadkach wykonanie takiego eksperymentu na pojeździe jest niemożliwe, ze względów technologicznych lub ze względu na koszt eksperymentu. Alternatywę do badań na rzeczywistym obiekcie stanowią badania numeryczne. Modele stosowane do symulacji komputerowej zawierają szereg uproszczeń, które mają decydujący wpływ na jakość uzyskiwanych wyników. By zminimalizować liczbę tych uproszczeń nasz Instytut oferuje badania w zakresie opracowania danych do modelowania dynamiki pojazdów.

1.    Pojazd

  • Masa pojazdu we wskazanych stanach obciążenia, rozkład masy na osie i na koła
  • Wymiary liniowe i kątowe pojazdu (rozstaw kół, rozstaw osi, promień statyczny kół jezdnych, długość, szerokość, wysokość, zwis przedni, zwis tylny, prześwit, kąt natarcia, kąt zejścia)
  • Położenie środka masy pojazdu
  • Momenty bezwładności pojazdu
  • Masa elementów nieresorowanych
  • Pole powierzchni czołowej pojazdu
  • Współczynnik oporu powietrza pojazdu

2.    Część resorowana pojazdu

  • Masa części resorowanej
  • Położenie środka masy części resorowanej
  • Sztywność skrętna nadwozia / ramy pojazdu

3.    Układ zawieszenia

  • Sztywność elementów sprężystych zawieszenia
  • Sztywność zastępcza całego zawieszenia
  • Współczynnik tłumienia elementów zawieszenia pojazdu
  • Współczynnik sztywności skrętnej stabilizatora

4.    Koła jezdne

  • Wymiary geometryczne opony
  • Sztywność poprzeczna, promieniowa, obwodowa opony
  • Sztywność poślizgowa wzdłużna, poprzeczna koła
  • Moment bezwładności koła względem osi obrotu koła
  • Współczynnik przyczepności wzdłużnej, poprzecznej kół jezdnych na wskazanym typie podłoża
  • Wskazane wielkości fizyczne charakteryzujące ślad styku opony z podłożem

5.    Układ napędowy

  • Charakterystyki prędkościowe silnika pojazdu

6.    Układ kierowniczy

  • Charakterystyka kinematyki układu kierowniczego
  • Sztywność układu kierowniczego

7.    Wnętrze

  • Wyznaczenie charakterystyk sprężystości i tłumienia zawieszenia kabin, foteli i skrzyń ładunkowych